Saturday, July 24, 2010

Antara...

salam utk semua...

fuhh... dh sebulan kowt ak x ber'blog' nih... nasib la ak at home today, so bley la guna laptop abg ak tuk ber online.

hmm.. apa yg nk aku coretkan kt sini yer... jap2... nk pikir...  aha.... aku baru kenal sedikit erti hidup sebenarnya. rupanya selama ni ak hanya bermain2, berangan2 di awangan, not more than that. hidup bg aku hanya hidup jer... x ade apa2 yg perlu nk kena pikir, asal ko makan, minum, enjoy, solat, dgr cakap mak ayah, blajar.... raya.. itu jer la. tetapi hakikat sebenarnya tanggungjawab yg telah diamanahkan kepada kita yg bergelar insan di dunia ini, sebagai hambaNya, terlalu sangat2 besar dan amat penting. life is a brief candle,  its a journey, journey to somewhere we actually belong to, yakni akhirat yg pasti tiba.

setelah 19 tahun aku hidup, semakin dkt menghampiri 2 dekat aku menghirup udara ciptaan Ilahi, inilah saat ketikanya aku rasa sgt kerdil jika dilihat kpd segala amalan yg telah ak lakukan sejak hidup, mcm aku ni hidup takde apa2 yg aku buat utk carry foward amalan kebaikan utk bekalan di akhirat, sgt2 sedikit... hmmm.

dosa dh la byk aku buat, taubat mcm biskut chipsmore, kejap ye kejap tak... memang aku sgt2 hina... i'm not a good person.... tp semua tu la yg membantu aku utk mengenal apa erti hidup, erti syukur, erti kebahagiaan, dan segalanya, dgn berkat dr Yang Mencipta, Yang Maha Agung. Thank you Allah.

bergelar seorang mahasiswa, aku rasa bagai berada di sebuah medan perang, medan jihad, di mana aku perlu survive utk kecapi kejayaan. byk2 cabaran ,dugaan yg akan mendatang, aku perlu sentiasa bersedia, rohani dan jasmani, fizikal, mental. sbb once you terleka, easily ko boleh hanyut ditelan arus dunia.

aku rasa sgt bertanggungjawab, amanah yg dipikul kepada kita, sbg seorang khalifah yakni pemimpin di dunia ini, utk mentadbir alam ciptaan Allah ini sebaik-baiknya, dgn izin Nya. kerana setiap insan pasti akan disoal tentang apa yg dipimpinnya nnt di padang mahsyar, saat timbangan amalan dijalankan.

Niat aku ke sini, yg utama , menuntut ilmu yg diberkati Allah utk diamalkan dalam kehidupan dengan keredhaanNya serta mencari pengalaman hidup , utk bekalan sepanjang masa.

Ilmu penyuluh hidup, aku perlu ikhlas dlm segala yg aku lakukan, niat kerana Allah. Nawaitu kita sgt penting dan mempengaruhi amalan kita seharian.

Istiqamah dlm ibadah, ingat pesanan ini utk diriku dan rakan2, jgn pernah putus asa, jgn pernah kecewa jikalau ditimpa musibah, kerna yakinlah segala yg terjadi pasti ada hikmahnya. Allah menguji hamba2Nya kerana Allah sayangkan kita. Yakinlah!

teruskan berdoa, berusaha, dan tawakkal. Mohonlah supaya kita sentiasa dipermudahkan segala ibadah kita, diredhai, dan sentiasa di bawah lembayung ramhatNya. Ingatlah, hidup kita ni hanya sementara sahaja. kehidupan hakiki di sana kelak.

Aku ingin memohon maaf sekiranya segala perbuatanku, percakapanku, dan apa2 yg datang drpdku ada menyinggung, melukakan,menyakitkan hati,jiwa dan perasaan anda semua. Ampun dan maaf ku pohonkan. semoga dgn keampunan , keredhaan anda semua dan serta berkat dr Allah, kejayan pasti milik kita bersama. Amin....

So guys, thanks for being a part of my life, and hope my presence around all of you also give a wonderful meaning too. hope our friendship will never end, fight till the end, towards Ilahi. Panjang umur, kita jumpa lagi. Keep on your faith, believe, trust, because Allah is always by our side.... Insya Allah, Amin....


I love you all, brothers and sisters.... :-)

No comments:

Post a Comment

Search This Blog

Followers